نقد و بررسی بازی Far Cry 3

 بازی نشان می دهد که خدمه شما در لب ساحل نوشیدنی می خورند، در اطراف پرسه می زنند، قایق بادی سوار می شوند و از دیگر سرگرمی ها در تعطیلات لذت می برند. در حالی که همه چیز به طور مرموزی به سرعت عوض می شود. شرایط به گونه ای پیش می رود که شما توسط گروهی از دزدان تبهکار ربوده می شوید و واضح است که آنها قصد دارند تا برای سالم برگشتن شما خونبها دریافت کنند.

بعد، شما به همراه برادر بزرگتان که به شدت توسط یک فرد کاملا دیوانه به نام “واس” که از سران تبهکاران است وحشت زده شده، در قفسی از چوب بامبو زندانی می شوید. خوشبختانه آموزش های نظامی برادرتان اینجا به کار می آید. او نگهبان را می زند و این امکان را به شما می دهد تا برای آزادی تلاش کنید. اما از بد حادثه برادرتان در جریانی کشته می شود و شما نا امیدانه با فرار از تیراندازی های سنگین تبهکاران به بوته ها گریخته و آدم کشهای “واس” به تعقیب شما می پردازند.

از اینجا بازی وارد مرحله اصلی خود می شود. شما با گروهی از یاغیان دوست میشوید که سعی دارند این جزیره “راک” را از صاحبان صنایع پس بگیرند و این گروه به شما یاد می دهد که چگونه یک مبارز واقعی شوید و بتوانید در جنگل زندگی کنید. زمانبندی و طبیعی بودن این کمک تا حدی در قالب داستان رمز آلود به نظر می رسد. آن شکلی که شما در لحظه مناسب کمک می گیرید در حالی که رو به مرگ بودید خیلی تصادفی به نظر می رسد. که گفته شد، اگر شما بعدش می مردید، بازی کوتاه و قوی از آب در می آمد، بنابراین به این خاطر بود که در بار یازدهم از دروگر نجات پیدا کردید.

به همین دلیل، آن شکل سریعی که شما از یک فردی که از تفنگ دست گرقتن می ترسید و حالا به یک ماشین آدم کشی تبدیل شده، دور از عقل به نظر می رسد ولی روند داستان و بازی به گونه ای است که از بازی کردن و دنبال کردن داستان لذت خواهید برد. همچنین جالب خواهد بود که ببینید “جیسون” نقش اول بازی که شما هدایتش می کنید، چگونه از فردی ترسو و بدون اعتماد بنفس به نیرویی ضربتی و مهاجم تبدیل می شود. در ابتدا شما خیلی ترسو هستید و از اینکه باید چه بکنید مطمئن نیستید. نجات یافتن و فرار کردن تنها اهداف شما به حساب می آیند.

به زودی از اینکه با “واس” و صاحبان صنایع می جنگید و مبارزه می کنید بسیار لذت خواهید برد و نیز آشنایی شما با دسته ای از سوارکاران عجیب و غریب و دیگر افرادی که در طول بازی با آنها آشنا خواهید شد از نقاط قوت بازی Far Cry 3 به حساب می آیند.

 مخصوصا، “واس” که حقیقتا یک جانی بلفطره و از آن دسته افرادی است که شما دوست دارید ازش متنفر باشید. رفتار و ظاهر او به شدت شبیه به آن دسته افراد جامعه ستیز اما شجاعی است که در جنگل های ویتنام حضور داشتند، مانند همانکه در فیلم “اکنون آخر الزمان” نشان داده شد. در حقیقت، اگر بخواهیم یک گردش سینمایی داشته باشیم که حال و هوای بازی Far Cry 3  را داشته باشد، فیلم فرانسیس فورد کپلا بهترین نمونه آن خواهد بود.

این بازی به گونه ای است که به سادگی با محیط جغرافیایی جزیره آشنا می شوید، که نمونه های بارز آن هم به هنگام جست جو برای آثار باستانی نادر، شکار و زدو خورد با دزدان خود را نشان می دهند. بازی به طور تدریجی پیش می رود به گونه ای که مهارت های لازم برای موفقیت در هر مرحله را فرا می گیرید. شما باید یادبگیرید که منابع موجود در جزیره را تحت کنترل و اختیار خود در آورید تا بدین وسیله بتوانید زنده بمانید و به یک مبارز واقعی بدل شوید.

گل ها و گیاهان گوناگونی وجود دارند که باید آنها را در طول بازی جمع آوری کرده تا بتوانید برای سلامتی خود از آنها استفاده کنید. همچنین شما باید به شکار جانوران محلی نیز بپردازید.

شاید به این شکل طرفداران حقوق حیوانات از روند بازی زیاد خوششان نیاید، به طور مثال هنگامی که شما اسلحه خود را بهبود می بخشید و گوشه و کنار را برای شکار حیوانات محلی جست و جو می کنید و از لاشه آنها برای دوختن کیف و کیسه و جلد چرمی استفاده می کنید. این یک مقدار وحشتناک به نظر می رسه که به طور منظم پوستی از حیوانات محلی داشته باشید. جالب این جاست که خود جیسون هم در لا به لای مکالماتش از این موضوع زیاد راضی نیست. روند بازی به گونه ای است که به آرامی سلاح هایتان پیشرفته تر می شوند و بر توانایی هایتان افزوده می گردد. شما به تدریج قوی میشوید، به طور مثال اینکه روشهای هنر چرم گیری را یاد می گیرید و به وسیله آن برای خود اسباب و ادوات درست می کنید.

نبردهای شما در طول بازی لحظه ای و موردی هستند. شما می توانید هیجانتان را به هنگامی که مسلسل سنگین را به دست می گیرید تخلیه کنید، یا مخفیانه لابه لای علف ها پنهان شده و با حرکات آکروباتیک و چاقو دشمن را نا گهانی بکشید و یا اینکه در نقش یک تک تیرانداز ظاهر شده و دشمن را از راه دور بکشید. همچنین سلاحهای  بسیار جالب دیگری مثل: شعله افکن، مین و نارنجک و حتی راکت انداز در بازی در اختیار شما قرار دارد یا اگر دارید با مبارز جاده های بزرگ، “مکس” دیوانه درگیر می شوید، می توانید به سادگی به پشت ماشین های قراضه ای که در اطراف وجود دارند پریده و هر دشمنی که دور و بر شما وجود دارند را مثل علف های هرز درو کنید.

بازی همچنین دارای صحنه های جالبی می باشد مثل برخی انفجار ها که باعث آتش سوزی وحشتناکی شده و باعث می شود دشمنان به فضاهای باز کشانده شوند و آنگاه شما با شلیک چند گلوله ساده آنها را پراکنده می کنید.

نبردهای بسیار متنوع و گه گاهی خونین وقتی شکل می گیرند که شما باید مطمئن شوید که از دید دشمن خارجید، دشمنی که تا دندان مسلح روبه رویتان است و منتظر  شکار و کشتنتان می باشد.

همانجوری که سلاح های بهتری بدست می آورید، مهارت های رزمی شما نیز بهبود می یابند. سیستم بهبود و تکامل شخصیتی این بازی به دور توانایی های شما در شناخت اطلاعات و دانش  قبیله ای   می چرخد که آن نیز به وسیله خال کوبی هایی که در طول بازی بدست می آورید سنجیده می شود. وقتی شما توانایی های رزمی جدید، نحوه زنده ماندن و حقه های مخفی را یاد می گیرید،              خال کوبی های جدیدی بر بازوهای شما نقش می بندند. این سیستم به شما قدرت انتخاب می دهد و با بدست آوردن تجربیات، مهارت های جدیدی را می آموزید. فن “هویج و چسب” یک نمونه کاملا عملی به هنگام نزدیک شدن به دشمن است. در ابتدا، شاید به نظر برسد که پیشرفتی ندارید اما بزودی متوجه خواهید شد که چه حرکات فوق العاده ای را قادرید انجام دهید، مثل کشتن با نوعی حرکت مخفیانه آکروباتیک که با کشیدن خنجر به طور ماهرانه ای همراه است.

بازی Far Cry 3 فقط مربوط به زد و خورد نمی شود. شما می توانید برای بازی پوکر پیش دوستان یاغی جزیره تان رفته ، شکار کنید، با کوسه ها شنا کنید، به مسابقه پرتاب چاقو بروید یا به مسابقات لیگ اسب دوانی بپیوندید. هر کدام از این کارها علاوه بر اینکه تفریح و سرگرمی هستند به شما کمک می کنند تا احساس کنید که بخشی از این محیط اجتماعی هستید.

پس به خاطر اینکه این بازی فضای نامطبوع زیاد و ماجراجویی های اجباری دارد، بازی کاملی نیست  نقاط ضعف در این بازی زیاد نیست اما یکی از مهمترین این اشکالات بخش چند نفره بازی است. هیچ نوع ابتکاری در این بخش دیده نمی شود، مخصوصا محیط بازی که به شکل شهری طراحی شده. محیط بازی بسیار باز است و وقتی با نیروهای دشمن روبه رو می شوید به هیچ وجه نمی توانید از مخفی کاری و پنهانی ضربه زدن استفاده کنید. با این وجود بخش چند نفره بازی هنوز جالب است و ارزش وقت گذاشتن را دارد، اما Far Cry 3 در بخش اول شخص و بازی فردی بسیار قوی تر و مبتکرانه تر است.

البته، شاید این بازی در ابتدا گیج کننده به نظر برسد. منو و سیستم موجود برای بازی که وابسته با دانش و شناخت بالایی است شاید در ابتدا خیلی ملموس نباشد. این بازی شما را مجبور می کند تا برای کیسه درست کردن و دیگر کارهای پیچیده شکار کنید که گه گاهی برای تحت فشار مالی بودن نیز مجبورید تن به چنین کاری بدهید. این باعث می شود که برای سایز کیف پولتان و نیز دیگر ابزارها و وسایل محدودیت هزینه داشته باشید. وقتی شما کیف بزرگتری را با دست برای خود درست می کنید، علاوه بر اینکه می توانید مقدار پول بیشتری را با خود حمل کنید، قادر خواهید بود سلاح های گران قیمت تر بیشتری را نیز خریداری کنید. از نظر ما این شاید غیر منطقی بیاید. آیا اولین هدفتان در جزیره این نخواهد بود که کیف پول بزرگتری را از مردمان محلی بخرید؟ این بهترین و سریعترین پاسخ برای مشکل مادی شما خواهد بود، که هم می توانید پول بیشتری را حمل کنید و هم می توانید سریعتر اسلحه مورد نیازتان را خریداری کنید.

وقتی که نیاز باشه از حقه ها و وسایل بدلی استفاده کنید، سیستم های موجود وپولی به دادتان خواهد رسید. در ابتدا شکافی در بازی ایجاد می کنید، ظرفیت قابل حمل خود را افزایش می دهید تا کیف پول بزرگتر و جا دار تری داشته باشید تا به وسیله آن وسایل بیشتری بخرید و بازی برایتان لذت بخش تر بشود.

Far Cry 3  به راحتی ساختارش را به شما نشان می دهد و شاید در ابتدا با توجه به آنکه در قسمت بعد چه بایدانجام دهید قدری آن را سخت و مشکل فرض کنید. نقشه با موارد از قبل تعیین شده در اختیارتان است و مشخص نخواهد بود که کدام یک برای رسیدن به هدفتان مناسب تر است. شما فقط باید صبور باشید و قبل از اینکه ببینید هدف بلند مدتتان چیست باید موارد پیش روی تان را در نظر بگیرید.

 

قضاوت درباره بازی

 

با وجود موارد بسیار کم غیر قابل باور درباره این بازی، Far Cry 3  حقیقتا یکی از بهترین بازی های ماجرایی است. داستان اجباری بازی خیلی بیشتر از موارد تیراندازی آن است، موارد سرگرم کننده بسیاری در این بازی وجود دارد و جزیره “راک” بسیار گیج کننده است، اگر این جزیره مخصوص عده ای از دزدان پست و وحشی که شما مجبورید با آنها باشید نبود،  مکانی بسیار شاد و لذت بخش برای زندگی کردن می بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط a.roonama

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 34
بازدید کل : 17622
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

كد ماوس